Ota yhteyttä tai pyydä tarjous

Ota yhteyttä

Kaipaako tilasi toimivaa akustiikkaa? Meiltä saat sekä tilasi ehdoilla suunnitellun akustiikkaratkaisun että siihen sopivat tarkasti valitut, laadukkaat akustiikkatuotteet. Ota yhteyttä ja kerro meille projektistasi.

Lähetä sähköpostia

info@akustiikkapalvelut.fi

Akustiikkapalvelut

Yhteydenottolomake

Nimi*
Puhelinnumero*
Sähköpostiosoite*
Lisätietoa*

x
Ota yhteyttä

Parempi työhyvinvointi akustiikan avulla

Akustiikka vaikuttaa työhyvinvointiin ja ergonomiaan enemmän kuin arvaatkaan. Tutkimukset osoittavat, että hyvä akustiikka parantaa työn tehokkuutta ja vähentää virheiden määrää.

Yrityksen neuvotteluhuone on kuin käyntikortti asiakkaille. – Asiakas ei välttämättä tiedosta miten hyvä akustiikka neuvotteluhuoneessa on, mutta he huomaavat kyllä miten kaunista, rauhallista ja mukavaa huoneessa on, Joakim Välitalo sanoo.
Yrityksen neuvotteluhuone on kuin käyntikortti asiakkaille. – Asiakas ei välttämättä tiedosta miten hyvä akustiikka neuvotteluhuoneessa on, mutta he huomaavat kyllä miten kaunista, rauhallista ja mukavaa huoneessa on, Joakim Välitalo sanoo.


Terveyden ja hyvinvointilaitos THL:n tekemän tutkimuksen mukaan (2022), melu aiheuttaa ihmisessä tiedostamattoman stressireaktion. Myös Kuuloliiton mukaan (2017) melu heikentää työhön keskittymistä, tarkkaavaisuutta ja yleistä jaksamista. Se laskee viihtyvyyttä ja lisää lihasjännitystä, päänsärkyä, väsymystä ja ärtyneisyyttä.

– Eräs toimijamme testasi, miten hyvä akustiikka vaikuttaa konkreettisesti työntekoon. Työtilojen akustoimisen jälkeen työntekijöiden virheiden määrä väheni 80 %, Akustiikkapalveluiden toimitusjohtaja Marko Piispanen havainnollistaa.

Työympäristön erilaiset kuormitustekijät alentavat työntekijöiden kykyä ja mahdollisuuksia selviytyä työtehtävistä. Akustiikka on vain yksi osa isoa kokonaisuutta.

– Olemme ihmisinä erilaisia ja kaikilla on erilaiset työnkuvat. Töissä täytyy olla hyvä olla. Silloin tuloksetkin ovat hyvät ja yritys menestyy.

Hyvä akustiikka on käyntikortti asiakkaalle


Kaikenlaiset tilat, joissa on ihmisiä ja ylimääräisiä häiritseviä ääniä tarvitsevat hyvän akustoinnin. Akustoinnille on tarvetta toimistojen lisäksi kouluissa, ravintoloissa, studioissa, kirkoissa, auloissa ja teollisuudessa.

Työpaikkojen huono akustiikka johtuu useimmiten puutteellisesta suunnittelusta. Akustiikkapalveluiden haastavimmat kohteet ovat avokonttorit ja usean kerroksen avoimet tilat, joissa on useampi ihminen tekemässä töitä. Samassa tilassa voi työskennellä puhelinmyyjiä sekä ajatustyötä tekeviä suunnittelijoita.

– Rakennamme akustiikkaratkaisun avotoimistoon tilan käyttötarpeen pohjalta. Puhelintyötä ja suunnittelutyötä tekevät ihmiset on sijoitettava omiin ryhmiin ja oikein valituilla laadukkailla akustiikkatuotteilla hallitaan ja blokataan äänen kulkua, Piispanen kertoo.

Työpaikan hyvä akustiikka on merkittävä tekijä henkilöstön kokonaisvaltaisessa työhyvinvoinnissa. Akustiikkapalveluiden yrittäjät Joakim Välitalo (vas.) ja Marko Piispanen (oik.)
Työpaikan hyvä akustiikka on merkittävä tekijä henkilöstön kokonaisvaltaisessa työhyvinvoinnissa. Akustiikkapalveluiden yrittäjät Joakim Välitalo (vas.) ja Marko Piispanen (oik.)


Tilojen ongelmana ovat yleensä kovat suorat pinnat, joista ääni kimpoilee kaikkialle.

– Neuvottelu- ja kokoushuoneet ovat hyvä esimerkki tiloista, joissa on yleensä huono akustiikka. Ne kaikuvat, puheääni kertaantuu ja äänen taso nousee helposti korkealle. Neuvotteluhuoneet ovat usein todella hienoja. Niissä on paljon tyylikkäitä lasiseiniä ja muita kauniita kovia pintoja. Siksi ne myös kaikuvat todella paljon, Akustiikkapalveluiden maajohtaja Joakim Välitalo perustelee.

Hyvä akustiikka on myös käyntikortti asiakastapaamisissa.

– Asiakas ei välttämättä tiedosta miten hyvä akustiikka neuvotteluhuoneessa on, mutta he huomaavat kyllä miten kaunista, rauhallista ja mukavaa huoneessa on. Sen tuntee kehossaan, kun tilassa on hyvä akustiikka, Välitalo maalailee.

Kaikenlaiset tilat, joissa on ihmisiä ja ylimääräisiä häiritseviä ääniä tarvitsevat hyvän akustoinnin. Hyvä esimerkki on ravintolat, joissa akustointi on tärkeää asiakkaiden viihtyvyyden kannalta.
Kaikenlaiset tilat, joissa on ihmisiä ja ylimääräisiä häiritseviä ääniä tarvitsevat hyvän akustoinnin. Hyvä esimerkki on ravintolat, joissa akustointi on tärkeää asiakkaiden viihtyvyyden kannalta.


Työtilojen akustoiminen on investointi työntekijöihin


Haastavin tilanne akustiikkaratkaisun suunnittelussa on silloin, kun asiakas haluaa tai tietää tarvitsevansa hyvän akustiikan, mutta siihen ei joko haluta tai pystytä satsaamaan rahallisesti.

– Viranomaiset voivat myös vaatia tilojen olevan akustiikaltaan tietyn standardin mukaisia. Silloin on todella vaikeaa löytää hyvää halvalla, koska sellaista ei ole olemassakaan, Välitalo toteaa.

Työtilojen akustointi on investointi työntekijöihin ja työturvallisuuteen hyvinvoinnin kautta.

– Poissaolot vähenisivät ja työhyvinvointi sekä viihtyvyys paranisivat pitkällä tähtäimellä, jos yritys investoisi työntekijöihin muillakin tavoin kuin ergonomisilla työpöydillä. Kaikki tietävät, että työnantajalle on kalleinta, jos työntekijä on sairaslomalla. Moni ei osaa ajatella millainen merkitys akustiikalla on tämän asian kanssa, Marko Piispanen huomauttaa.

– Akustiikkaa ajatellaan paljon rahan kautta ja liian lyhyellä aikajänteellä. Kannattaa pohtia, mitä muuta akustiikkaan laitettu raha tuo työyhteisölle pelkkien kauniiden akustiikkataulujen lisäksi.

Jaa verkostollesi



Linkit

Katso akustiikkatuotteet

Myymme tarkasti valittuja, laadukkaita akustiikkatuotteita, jotka tekevät lopputuloksesta ainutlaatuisen ja viihtyisän. Kaikki akustiikkatuotteemme valmistetaan mittatilaustyönä toiveesi ja tilan vaatimukset huomioiden. Näin varmistamme parhaan mahdollisen lopputuloksen sekä akustiikan että visuaalisuuden näkökulmista.

Katso myytävät tuotteet