Uunituore tutkimus (Havunuutinen, Kärkkäinen & Walzer 2022) muistuttaa akustiikan merkityksellisyydestä oppisympäristöissä. Akustiikka mahdollistaa parempaa oppimista:
"Jos tilat ja välineet eivät esimerkiksi mahdollista lapsiryhmän jakamista pedagogisesti tarkoituksenmukaisiin ryhmiin tai jos levolle ja hiljaiselle työskentelylle ei löydy tilaa, pedagoginen toiminta vaikeutuu (Sheridan, Williams & Pramling Samuelsson 2014). Tällä on vaikutusta myös lasten hyvinvointiin. Dockrell & Shield (2012) tutkivat esimerkiksi ääniympäristön vaikutusta lasten oppimiseen vertailemalla oppimista tavallisessa moniäänisessä ympäristössä ja tilassa, jossa oli käytössä äänentoistojärjestelmä. Hyvä ääniympäristö vaikuttaa myönteisesti tiedon prosessoinnin nopeuteen ja kuullun ymmärtämiseen. Hyvässä akustisessa ympäristössä lapset tuottivat merkittävästi enemmän oikeita vastauksia opettajan kysymyksiin. (Dockrell & Shield 2012.)"
Lähde: Havu-Nuutinen, S., Kärkkäinen, S. & Walzer, K. 2022. Oppimisympäristöt esiopetuksessa. Teoksessa: S. Havu-Nuutinen R. Korhonen Riitta & R. Rouvinen (toim.). Tutkimuksesta ja kokemuksesta vahvuutta varhaiskasvatukseen. Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology (23). University of Eastern Finland Joensuu/Kuopio julkaisuja. 38-51